was successfully added to your cart.

Winkelmand

Neckermann Reizen komt met nieuwe inzichten van vakantievierende Nederlanders en andere Europeanen

De Thomas Cook Group (waar Neckermann Reizen onderdeel van is) heeft grootschalig onderzoek gedaan in 9 Europese landen (totaal 32.500 respondenten). Uit deze enquête, waar ca. 1500 Nederlandse Neckermann klanten aan hebben deelgenomen, komen interessante reistrends naar voren die de blik op vakantie vieren vernieuwen.

Wat niet nieuw is: we houden van de zon (maar wel tegen een mooie prijs). De hoogste prioriteit voor de vakantiegangers, zelfs belangrijker nog dan de prijs, is nog steeds het weer. Met 71% prijkt ‘goed weer’ tijdens de vakantie het hoogst op het vakantiewensenlijstje.

Het nieuwe vakantie vieren
De manier van reizen verandert en daardoor is het juist extra belangrijk dat we blijven onderzoeken waar de vakantieganger naar op zoek is.. Het onderzoek geeft inzicht in waar de reiziger naar op zoek is, maar ook wat hij/zij van een reisorganisatie, verwacht.  In het onderzoek is o.a. dieper ingegaan op ‘food’ trends, duurzaamheid, pakketreisvakanties en wat daarin veranderd is in de afgelopen jaren.

You’re hot
In bijgevoegde infographic is duidelijk te zien wat tegenwoordig ‘hot’ is, en wat ‘not’. Even ertussenuit wordt steeds populairder en dan niet alleen naar de bekende steden, maar ook een paar dagen aan het strand wordt steeds vaker gedaan.

Het is steeds belangrijker om vis en vegetarische maaltijden in het hotel aan te bieden; in vergelijking met vijf jaar geleden eten bijvoorbeeld 22,2% meer Nederlanders vaker vegetarisch en zelfs 40% eet meer vis.

Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek, is dat reizigers steeds meer behoefte hebben aan contact met de lokale gemeenschap. Dit kan in de vorm van lokale gerechten of door op pad te gaan met een lokale excursie: 37,5% doet nu eerder een excursie die positief bijdraagt aan de lokale economie dan tien jaar geleden.Reïncarnatie van de pakketreis, we zijn klaar met de traditionele pakketreis. Meer vrijheid en flexibiliteit in het samenstellen van de eigen vakantie is een must en daarin willen we alles zelf bepalen.

Then you’re cold…
Daar tegenover staan een aantal fenomenen die juist in populariteit hebben ingeleverd. Op vakantie gaan om alleen maar bruin te worden, hebben we ver achter ons gelaten. Ook zijn de plastic rietjes, wegwerpbekers en overig wegwerpplastic verleden tijd. En opvallend genoeg is het uit met de vakantieliefde, 65% van de Europese millennials is niet geïnteresseerd in een vakantieliefde. De Dirty Dancing times are over!

Bijlage: Neckermann_Infographic_Travel_Trends
Hierin bij blok 1,2 en 3 een link naar meer info over de resultaten van ‘food’ trends
Bij blok 5 een link naar meer info over de pakketreis trends
En bij blok 14 en 15 een link naar meer resultaten op het gebied van duurzaam op vakantie