was successfully added to your cart.

Winkelmand

Nederlanders gaan internationaal voor de lokale ervaring

Lekker eten is een van de belangrijkste bezigheden tijdens je vakantie. Zoals het CBS al eerder onderzocht is de prijs van eten en drinken in het buitenland erg belangrijk, maar uit grootschalig onderzoek van Neckermann Reizen blijkt dat ook de kwaliteit van het voedselaanbod in de vakantie hotels steeds belangrijk wordt.

Neckermann Reizen deed in maart 2019 grootschalig onderzoek onder haar reizigers, waarin ook het eten op vakantie uitgebreid aan bod kwam. Hieruit werd duidelijk dat ruim 33% het eten in de hotels vandaag de dag belangrijker vindt dan 5 jaar geleden. Ook wát ze eten is veranderd: 22% eet nu vaker vegetarisch en 72% van de ondervraagden verwacht dat er gezonde opties beschikbaar zijn. Daarnaast kiezen mensen vaker voor een mager visje (40,9%), en laten ze het zoete dessert vaker staan (32,1%).

Ook zijn lokale gerechten steeds vaker in trek. 21,6% van de Nederlandse reizigers vindt de lokale keuken een must-have op vakantie. Een paar jaar geleden was dat nog 15,9%. En of we echt die kroket nodig hebben op vakantie? Zeker niet. “Laat die maar lekker in Nederland”, vindt ruim 65%. Een meerderheid probeert op vakantie namelijk liever lokale specialiteiten.

De bekende Turkse hotelketen Paloma Hotels is zeer actief bezig met deze ontwikkelingen en trends. Neckermann vroeg daarom aan Ece Tonbul, Directrice van Paloma Hotels, hoe zij hiermee omgaan.

Van de tuin direct op je bord

Paloma Hotels, die ook het onlangs gerenoveerde SENTIDO Perissia aan de Turkse Riviera exploiteert, bezit de grootste biologische boerderij in Turkije. Van hieruit gaan de verse ingrediënten direct naar het bord van de hotelgasten.

Jouw moeder stichtte het familiebedrijf in 1995 en besloot al snel over te stappen op duurzame landbouw. Waarom?
“De conventionele landbouw veroorzaakt schade aan land en mensen. Mijn moeder, die vandaag de dag nog steeds onze boerderij runt, had dit al snel door en heeft gewerkt aan alternatieve landbouwmodellen. Op een dag besloot ze over te stappen op biologische landbouw. Eerlijk? Het was niet de makkelijkste manier, maar wel de enige juiste. Wie ooit biologische groenten en fruit heeft geproefd, zal de veel intensere smaak in vergelijking met supermarktproducten direct proeven en zeker waarderen.”

Wat zijn de uitdagingen wanneer je de boerderij en de keuken wilt combineren tot één geheel binnen het hotelbedrijf?
“Dat was een bijzonder leerzaam proces, maar iedereen geniet nu van het resultaat. We moesten ervoor zorgen dat er voldoende hoeveelheden op het juiste moment groeiden, dat de seizoensgebondenheid behouden bleef, en dat het keukenconcept flexibel werd aangepast.”

Hoe is de smaak van de vakantieganger in de loop der jaren veranderd?
“Steeds meer mensen wonen in drukke steden, hebben vaak haast en weinig tijd om voor gezonde en goede voeding te zorgen. Als gevolg daarvan neemt de behoefte aan een eenvoudige, authentieke en echte smaakbeleving, vooral op vakantie, voortdurend toe. Eten is niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor je gemoedstoestand, goed bereide gerechten die ook nog eens mooi gepresenteerd worden verrijken je vakantie.” Iets wat het onderzoek van Neckermann Reizen ondersteunt.