was successfully added to your cart.

Thomas Cook lanceert nieuwe belofte over plasticgebruik

Door 5 november 2018Persberichten

Thomas Cook hanteert vanaf vandaag een nieuwe belofte om het plasticgebruik binnen de organisatie te verminderen. Onder de noemer NoPlaceForPlastic is het doel om voor 2020 maar liefst 70 miljoen plastic items uit de organisatie verwijderd te hebben. Dit staat gelijk aan 3.500 volle koffers.

In de eerste instantie wordt gefocust op de gebieden waar de reisorganisatie Thomas Cook direct invloed op kan uitoefenen, namelijk de eigen hotels en de luchtvaartmaatschappij. Items van wegwerpplastic die gasten kunnen missen, zoals rietjes en roerstaafjes, worden als eerst aangepakt. Voor items die niet gemist kunnen worden, wordt gezocht naar een duurzamer alternatief.

NoPlaceForPlastic
Iedere dag belanden maar liefst 8 miljoen plastic items in onze oceanen. De invloed hiervan op wilde dieren en de natuur is verwoestend. Ook de invloed van de reisindustrie is duidelijk zichtbaar: in de zomermaanden neemt het plastic dat in de Middellandse Zee belandt met wel 40% toe.

Uit een onderzoek onder Thomas Cook reizigers in de UK, Scandinavië en Duitsland is gebleken dat maar liefst 90% van de vakantiegangers bezorgd is over het huidige niveau van plasticvervuiling in de wereld. Hetzelfde percentage vindt het belangrijk dat reisorganisaties dit probleem serieus nemen. De aanwezigheid van plastic op de vakantiebestemming heeft een grote invloed op het feit of ze deze bestemming nog een keer zullen bezoeken. Uiteindelijk zal 65% van de ondervraagden een voorkeur hebben voor een reisorganisatie die het reduceren van plastic werkt.

Vanuit hier alleen maar verder
Het verwijderen van deze 70 miljoen items is slechts het begin. Er wordt gefocust op items die op grote schaal worden gebruikt en waar direct actie op ondernomen kan worden. De reisorganisatie onderzoekt verder waar in de keten nog meer plastic gereduceerd kan worden.

Thomas Cook wil de grootte en bekendheid van haar naam in de reisbranche gebruiken om de klanten, werknemers, leveranciers en de bredere reisindustrie te stimuleren om ook mee te werken aan dit wereldwijde probleem. “We realiseren ons dat wij het wereldwijde probleem niet alleen kunnen oplossen en dat er nog veel meer moet gebeuren, maar we hopen met dit initiatief wel het goede voorbeeld te geven en de rest van de reisbranche te stimuleren om ook hieraan mee te werken”, aldus Gabriella van Gend, Duurzaamheidscoördinator Thomas Cook Nederland.

Van luchtbed naar tas door Wyatt and Jack
Uit onderzoek is tevens gebleken dat veel reizigers gedurende hun vakantie niet snel aan recycling denken, maar plastic items eerder gewoon weggooien. Om meer bewustwording rondom recycling te creëren en om plastic vakantieaccessoires een nieuw leven in te blazen, is Thomas Cook een samenwerking aangegaan met de designers Wyatt and Jack. Zij gaan achtergelaten, opblaasbare items zoals luchtbedden en zwembandjes, omtoveren naar stijlvolle en kwalitatieve tassen en vakantieaccessoires. Wyatt and Jack werken onder andere samen met de National Trust en Surfers Against Sewage. Ook verdiept Thomas Cook zich onder andere in het plaatsen van drinkwaterbronnen op de bestemmingen, het verwijderen van de plastic verpakking van de headset aan boord van de eigen vliegtuigen en het verhogen van recycling op locatie.